Balansa

Balans mellan arbetsliv och övrigt liv – är det möjligt och vems ansvar är det?

Att BALANSA är att utöva sin förmåga att förena arbetsliv och övrigt liv så gott det går.

Varje dag prövas förmågan att balansa. Kanske som mest intensivt om vi lever med barn, men även i andra relationer. Tonåringar och föräldrar. En partners krävande och oregelbundna arbete. Långa pendelavstånd och vattenläckor i huset. Flytt och separationer. Nya partners. Listan kan göras lång över vad som kan vara “det övriga livet”.

Knuffarna som får oss ur balans kan också komma från arbetslivet. Höga krav. Många deadlines. Nya arbetssätt. Orderingång som ska mötas med befintliga resurser. Kollegors sjukskrivning. Oro som kommer ur känslan av att inte räcka till. Otydligheter och inte minst arbetslivets ökade krav på tillgänglighet och flexibilitet.

Vi erbjuder BALANSA för att öka organisationens, chefernas och medarbetarnas förmåga att balansera arbete och övrigt liv. Med BALANSA lyfts frågorna kring detta strukturerat och medvetet på arbetsplatsen, i syfte att främja välmående vilket leder till effektivare arbete.

BALANSA berör ledning, styrning, delaktighet, kommunikation, mandat, fördelning av arbetsuppgifter, resursfördelning och ansvar. BALANSA är ett verktyg som med fördel kan användas i arbetet för att främja “Organisatorisk och social arbetsmiljö” (AFS 2015:4).

BALANSA-modellen utgår ifrån forskningsgrundade case baserade på de dilemman som uppstår mellan arbetsliv och övrigt liv. Ett casesamtal innebär att flera värderingar och normer kommer upp till ytan. Under casesamtalen övar vi på aktivt lyssnande, att reflektera samt att föra respektfulla samtal och skapa förståelse för varandras olikheter.

Med BALANSA

  • utvecklas kompetens och förmåga att balansera arbetsliv och övrigt liv
  • förbättras dialogen mellan medarbetare samt mellan medarbetare och chef
  • ökar förståelsen vad gäller dilemman som kan uppstå i gränsen mellan arbetsliv och övrigt liv
  • identifieras medarbetare som upplever svårigheter att hitta balans mellan arbetsliv och övrigt liv
  • profilerar företaget som attraktiv arbetsgivare med fokus för en hållbar arbetsmiljö

Grundat i forskning

Cecilia Nahnfeldt är docent i genusvetenskap och har bl a utforskat gränssnittet mellan arbetsliv och övrigt liv och hur organisationer kan utveckla en dialog kring dom msvåra frågorna. Cecilia menar att arbete och andra livsansvar inte helt kan skiljas åt utan griper in i varandra. Hennes forskning visar att det är möjligt att hantera dessa livsskav genom att ge rum för det gemensamma ansvarstagandet mellan kollegor och mellan medarbetare och chef. Nyckeln är att prata om det.  Cecilias forskning har mynnat ut i en strukturerad modell för att samtala, lyssna, och tillsammans utveckla ett hållbart arbetsliv – BALANSA. Idag är BALANSA välbeprövad och tillämpas såväl inom näringsliv som offentlig sektor.

Cecilia Nahnfeldt

Cecilia är forskare i genusvetenskap och religionsvetenskap och disputerade 2006. Hon har arbetat mycket med livsåskådning i vardagslivet och arbetar med ett särskilt intresse för innovationer och nytänkande relaterat till genusforskning.

Catarina Thuning, Balansa

Catarina har under 20 år haft chefsuppdrag i Linköpings kommun som kommunikationsdirektör, kultur- och fritidschef och organisations- och bolagsstrateg. Hon har djup erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete inom olika nivåer och verksamheter kombinerat med dokumenterad utbildning inom ledarskap.